Czy naostrzyłeś swoją piłę?

Czy naostrzyłeś swoją piłę?

Sezon urlopowy już dawno za nami. Udało mi się odpocząć aktywnie zwiedzając Norwegię. Jak pytam moich klientów jak tam po wakacjach czy odpoczęli, najczęściej odpowiadają mi w taki sposób:

   – ,,Pani Edyto – jakich wakacjach już dawno zapomniałem, że gdzieś byłem”.

Obserwuję to nie tylko u swoich klientów, ale również znajomych – nie potrafimy odpoczywać.  Dla wielu ludzi pracujących w różnych strefach czasowych wczesnoporanne lub późnowieczorne telekonferencje stanowią dziś normę, a telefon komórkowy, który stale mamy przy sobie, stał się panem naszego życia. Dosłownie nosimy dziś biuro w kieszeni, a czasami trzymamy je na nocnym stoliku. Można powiedzieć, że w pracy jesteśmy non stop, bo nawet wieczorem sprawdzamy pocztę firmową i kontynuujemy rozmowy służbowe do późnych godzin nocnych. Czy ten czas nie powinien być zarezerwowany dla rodziny, dla siebie, na aktywność fizyczną, duchową, umysłową?

W mojej pracy spotykam wielu przedsiębiorców. Są to ludzie niezwykle zajęci. Kiedy wychodzę ze spotkania z nimi,  mam wrażenie, że gonią własny ogon. Są jak Kowalski w poniższym kawale:

Na budowie pracownik jeździ z pustymi taczkami tam i z powrotem. Kierownik w końcu go pyta: 

– Dlaczego jeździsz z pustymi taczkami? 
– Bo szefie taki zapierdol, że nie mam czasu nawet załadować!

Hmmm, czy my Polacy w ogóle potrafimy odpoczywać? Czy umiemy odciąć się od pracy, zająć się sobą, rodziną i dobrze spędzić urlop i tak naprawdę naładować baterię relaksując się na łonie natury? Według danych OECD Polacy są jedną z najbardziej zapracowanych nacji na świecie. Nie oznacza to jednak wysokiej wydajności. My musimy nauczyć się pracować inaczej.

Źródło: OECD

Pracoholizm to pułapka, w którą wpada bardzo dużo osób. Zaciera się cienka granica między pasją a obsesją pracy. Wciąga nas w zaklęty krąg: więcej pracy powoduje więcej stresu. Natomiast silniejszy stres sprawia, że nasz mózg zwalnia, a inteligencja emocjonalna spada. Niższa kreatywność i osłabione umiejętności interpersonalne pogarszają naszą zdolność do wykonywania zadań. Trafnie podsumowuje to tytuł artykułu Sarah Green Carmichael opublikowanego nie tak dawno na HBR.org: “Badania nie pozostawiają wątpliwości: długie godziny pracy szkodzą i ludziom, i przedsiębiorstwom” (The Research Is Clear: Long Hours Backfire for People and for Companies, 19 sierpnia 2015).

Zamiast wprowadzić firmę na wysokie obroty, bez prawdziwego odpoczynku, staczamy się w dół.
W tej pogoni, łatwo też o nieprzemyślane decyzje związane z kierowaniem firmą czy finansami – nie ma czasu na ułożeniu strategii, zastanowienie się. Jest za to czas na gonienie z pustą taczką. Nie dbamy o największy kapitał – o siebie.  

W całym tym szaleństwie najlepszą metodą jest równowaga między życiem prywatnym a życiem zawodowym i wprowadzenie siódmego nawyku skutecznego działania wg Stephena Covey’a. Ludzie błędnie myślą, że chodzi w nim tylko o odpoczynek. Jak będę leżeć na basenie pod palemką to już stosuje się do strategii Covey’a. Nieprawda – w siódmym nawyku chodzi o coś więcej – o Twoją duszę, zdrowie i relację. To jest praca na czterech płaszczyznach:

  1. Fizycznym – dbanie o swój organizm i uprawianie ćwiczeń fizycznych. Ruch reguluje produkcję serotoniny, dopaminy i noradrenaliny – neuroprzekaźników odpowiedzialnych za zdrowie psychiczne. WHO jako minimalny poziom aktywności fizycznej określa zasadą 3x30x130 – trzy razy na tydzień, po 30 minut, z tętnem na poziomie 130 uderzeń na minutę. Wtedy naprawdę dbamy o kondycję i jesteśmy bardziej kreatywni.
  2. Umysłowym – czytaj, pisz, ucz się nowych rzeczy, poznawaj. Tuż po urodzeniu mózg dysponuje około trylionem połączeń neuronowych. Każdy z nas może zwiększyć tę liczbę poprzez angażowanie się w nowe działania. Może być to nauka języka czy gra na instrumencie.
  3. Społeczno-emocjonalnym – bycie w dobrych relacjach ze swoimi przyjaciółmi i rodziną to jedna ze składowych, które sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi. Okazuje się, że najczęstszą prośbą śmiertelnie chorych jest chęć naprawienia zaniedbanych relacji z bliskimi i przyjaciółmi. Staraj się stale ulepszać swoje związki z innymi. Pojedź do rodziców na obiad, umów się ze znajomymi. Badania pokazują, że długość życia jest wprost proporcjonalna do liczby kontaktów, które utrzymujemy.
  4. Duchowy – pielęgnowanie wymiaru duchowego to m.in. czytanie literatury pięknej, słuchanie muzyki klasycznej lub pozostanie w kontakcie z naturą. To również medytacja i modlitwa – łączność ze sobą i własnymi wartościami. Pamiętaj również o dobroczynności i służeniu innym. Badania dowodzą, że osoby udzielające się społecznie wykazują większą odporność systemu immunologicznego, rzadziej przeziębiają się i ulegają zakażeniom, a także żyją dłużej niż ci, którzy nie działają na rzecz innych.  

Wracając do mojego urlopu w Norwegii. Okazuje się, że kraj rozwinięty powinno mierzyć się nie tylko PKB na mieszkańca, ale też mentalnością narodu. Samorozwój, zarówno fizyczny jak i duchowy, stanowi dla Norwegów bardzo ważny element życia. Spacerując z moim mężem po parku co chwilę wyprzedzała nas jakaś grupa biegaczy. W Norwegii biegają wszyscy, zarówno dzieci w wieku 8 lat jak i starsze panie w wieku 70 lat. Aktywność fizyczna jest u nich na pierwszym miejscu. Jak pokazują statystyki do Norwegów nam jeszcze bardzo daleko, bo Polska jest na 5 miejscu w Europie pod względem otyłości społeczeństwa. Aż 25,2 proc. populacji Polski jest otyła, jak wynika z najnowszej aktualizacji Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego, opracowanego przez Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie firmy DuPont. Innymi słowy, mamy nad czym pracować.

Uważam, że jako naród musimy przejść zmianę myślenia. Zmianę mentalną. Spotykam się często z takim stwierdzeniem, że jak zarobię wystarczająco dużo pieniędzy to wtedy znajdę czas na bieganie, czytanie i medytację. Zależność jest jednak odwrotna – jeżeli znajdziesz czas na bieganie, rozwój, medytację – wtedy będziesz miał szansę zarobić dużo pieniędzy.

Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę konsekwencji Tobie i sobie we wdrażaniu siódmego nawyku skutecznego działania.

Źródła artykułu:

  • Badanie przeprowadzone dla Hoteles.com wśród 300 pracujących dorosły z Polski w wieku 16-35 lat, przez OnePoll w okresie od 23 grudnia 2017r.  do 3 stycznia 2018r.
  • Artykuł HBR „Pułapki w drodze do szczęścia w pracy i w życiu”
  • „7 nawyków skutecznego działania” – Stephen R. Covey
  • „Umysł Lidera” – Friederike Fabritius, Hans W. Hagemann